Komosa ryżowa – co to takiego?

Nazywana inaczej quinoą, komosa ryżowa jest popularną rośliną jednoroczną, najchętniej uprawianą w Ameryce Południowej (szacuje się, że jest uprawiana w tych rejonach od ponad 3 tysięcy lat). Jej prozdrowotne właściwości i ubogacenie w cenne wartości odżywcze sprawiły, że quinoa znalazła wielu zwolenników wśród entuzjastów żywności ekologicznej.

Właściwości zdrowotne

Komosa ryżowa od BEE jest źródłem witamin z grupy B, D oraz E. Ich obecność wpływa na:

  • prawidłowe działanie układu nerwowego,
  • utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi i pracy serca,
  • korzystne działanie układu odpornościowego,
  • neutralizację wolnych rodników (opóźnienie starzenia skóry),
  • zapobieganie rozwojowi depresji,
  • regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej (korzystne wchłanianie i wykorzystanie wapnia i fosforu).

W odróżnieniu do innych zbóż, nasiona komosy ryżowej zawierają dużą dawkę flawonoidów, które przyczyniają się do zmniejszenia uczucia stresu i wzrostu dobrego samopoczucia. Posiadają wobec tego właściwości antyoksydacyjne, jakże ważne dla zachowania odpowiedniego dobrostanu psychicznego i zniwelowania szkodliwych nastrojów.

Oprócz wielu drogocennych witamin, roślina ta zawiera w sobie pełnowartościowe białko (jako jedna z nielicznych posiada wszystkie aminokwasy egzogenne). Dzięki temu komosa może z powodzeniem zastąpić produkty pochodzenia zwierzęcego i stać się jednym z ulubionych składników potraw wegetariańskich.

Co warto również podkreślić – komosa ryżowa jest bogata w tłuszcze nienasycone (m.in. kwas oleinowy i linolowy), które skutecznie obniżają poziom złego cholesterolu i działają dobroczynnie na układ krążenia (zmniejszają również ryzyko wystąpienia miażdżycy).

Wysoka zawartość błonnika obniżającego stężenie glukozy we krwi oraz niski indeks glikemiczny (IG=35) sprawiają, że komosa ryżowa to idealny wybór dla diabetyków.

Wykorzystanie w kuchni

Komosa ryżowa może z powodzeniem zastąpić produkty takie jak ryż, ziemniaki czy makaron. Ma lekko słodkawy smak, używa się jej do gotowania dań głównych lub deserów. Można ją wykorzystać na słodko, np. do wypieku pysznych ciastek, budyniów i puddingów. Równie smakowite z komosą ryżową mogą okazać się dania takie jak zupy, gulasze, sałatki, a nawet zapiekanki czy burgery.

Quinoa jest bardzo popularna w kuchni meksykańskiej lub tex-mex. Szczególnie ciekawa wydaje się wegańska wersja chili con carne – chili con quinoa i burrito z farszem z komosy ryżowej.